top of page
חיפוש

איך לבחור יצירת אמנות

איך לבחור יצירת אמנות לבית, שתתאים לכם לעיצוב הכולל, ועם זאת תבטא את הסגנון שלכם ותתיישב לכם בצורה טובה במרחב.


עבור מרבית האנשים, בחירת תמונה נדחקת לפינה האחרונה בעיצוב הבית, ומעוררת אימה. אנשים רבים מרגישים מבוכה וחוסר אונים מול בחירת פריטים לבית, וכשמגיעים לבחירת התמונה או התמונות נדמה שזה מגיע לשיא.


גם אם האדם הממוצע לא בקיא בתחום עיצוב הבית, בחירת הפריטים עדיין, בגדר אפשרית. השראה מהרשת, והשוואה בין חנויות יכולה לתת תוצאות מספקות עבור אנשים רבים. אבל תמונה? זה כבר סיפור אחר. "אני לא מבין באמנות" אקסיומה שאני שומעת אותה הרבה.


אז בשביל כל מי ש"לא מבין באמנות" הכתבה הזאת כאן, תנסה לעשות לכם קצת סדר, ולתת כמה כלים איך לבחור יצירות אמנות לבית שלכם.


הקדמה- נסו רגע לוותר על האמירה "אני לא מבין באמנות". בדיוק כפי שאתם קונים מכונית (וסליחה אמנות, שאני משווה ביניכם), הגיע הזמן להתחיל להבין :)

ואם החשש מפני התחלה חדשה כזאת מאיימת עליכם, אז תנו לי להרגיע- אינכם צריכים להיות אמנים כדי להנות מאמנות, בדיוק כפי שאתם לא צריכים להיות מכונאייים בשביל לקנות מכונית. כל שעליכם לדעת זה את השפה הבסיסית, ואת האפשרויות הרלוונטיות. זה לימוד שמתמקד באמנות שמתאימה לכם.


1. הדבר הראשון שאני מציעה לחשוב עליו הוא הסגנון.

סגנון באמנות יכול לעזור לכם להתמקד בשפה שאתם אוהבים, ובנוסף, יכול לעזור לכם לחבר בין היצירה לעיצוב החלל. אמנם (אני קופצת רגע לשיעור מתקדם) אפשר לשלב בין סגנונות, ולייצר פרשנויות ומשחקים מעניינים ביותר, אבל, בשלב ראשון נתמקד בהתאמה בסיסית בין השפות. ברגע שתבינו את העיקרון תוכלו לייצר חיבורים מעניינים יותר ומפתיעים יותר.

על אף הריבוי, אתמקד במספר סגנונות מובחנים זה מזה, תמיד תוכלו להיחשף לסגנונות נוספים.

א. הסגנון המופשט- בדרך כלל, כשאני מלמדת אמנות, לסגנון הזה אני מגיעה בשלב אחרון. גם כי קשה להתחבר ולהבין אותו למי שלא למד אמנות, וגם כי כרונולוגית, הוא הגיע מאוחר יותר מסגנונות אחרים. אבל כאן, אני דווקא רוצה להתחיל עם המופשט. כי בעיצוב, קל מאוד להשתמש בו. למופשט יש כיוונים רבים, החל מצורות גיאומטריות, ועד מופשט הבעתי (אקספרסיבי) עם משיכות מכחול וזריקת צבעים. אמנים מופשטים מוכרים יהיו ג'קסון פולוק, אמן שפיתח שפה אקספרסיבית על ידי משיכות מכחול גסות וחזקות, ומנצד השני מארק רותקו, עם משטחי צבע חזקים ושקטים, שנותנים מימד של רוחניות בציור.

סגנון מופשט יכול להתחבר לעיצוב מודרני, לקו נקי, ולסביבת עיצוב עכשווית. בעיצוב חלל בגוונים מונוכרומטיים (גוונים מעטים), תמונה אחת עם נוכחות צבעונית יכולה להקפיץ את החלל, אבל גם להיות חלק ממנו. חשבו על התמונה כעל המשכו הישיר של העיצוב שלכם, ולא כעל תוספת מטרידה. הרי הדו מימד והתלת מימד נתפסים בעין שלנו באופן שווה, ולכן הדימוי שבחרתם משלים את החלל שאתם יוצרים. וזה טיפ מאוד מאוד חשוב.

סגנון אימפרסיוניסטי- עולם עיצוב הבית השתנה מאוד ב100 השנים האחרונות, וכך גם עולם האמנות.

ריאליסטי-

פוסט מודרני

סוריאליסטי

2. צבעים- לצבע בחלל יש אמירה חשובה מאוד. החל מהרגשה שמחה וקופצנית, ועד חלל שקט ורגוע, הצבע יהיה האלמנט המשמעותי ביותר בשפה שאתם יוצרים בעיצוב החלל שלכם. חשבו על צבעוניות שיכולה להשתלב בעיצוב שלכם. והשתמשו בצבעויות של התמונות על מנת להביע את האווירה שאתם רוצים ליצור בחלל. בחרו תמונות לפי הצבע שלהם.

3. אווירה- לכל ציור או תמונה יש אווירה שהוא מייצר. ישנם עבודות שלוקחות אותנו למחוזות אחרים, כאלה ששמות לנו מראה, וכאלה שמייצרות עולם דמיוני. נסו לראות מה היצירה משדרת לכם, האם היא נוחה ונעימה? האם היא רועשת? המילים שתמצאו בתוכה יתנו לכם את התשובה, איזו אווירה מייצרת עבורכם היצירה. יש קשר ישיר בין האווירה שנותן הציור לבין החלל שאתם מניחים את הציור בתוכו. כדי להתאים את אווירת החלל לתמונה, כדאי לדעת, איזה אווירה אתם רוצים ליצור, ואז להתאים את הסיפור שבתמונה לחוויה של החלל (סיפור יכול לקרות גם בתמונה פשוטה מאוד- כמו בעבודות גיאומטריות. גם עיגול פוגש קו הוא סיפור)

4. גודל- לגודל יש משמעות לא רק ביחס התמונה לעצמה, אלא גם ביחס של התמונה אליכם, וביחס שלה לשאר מרכיבים בחלל. כדאי לקחת בחשבון את הקיר המוצע לתמונה, ולבנות מערך יחסים נכון ביניהם. תמונה קטנה מידי על קיר גדול מידי תתן תחושה לא נעימה (או שהפוך, לפעמים דווקא קיר גדול עם תמונה קטנה מדגיש את התמונה, כאן לא החוק הוא שקובע- אלא האמירה שאתם רוצים ליצור)

תמונה גדולה ועמוסה, שיש לידה אלמנטים גדולים ועמוסים נוספים לא תיטיב עם החלל, והתמונה תאבד מכוחה. חשבו- האם אפשר לראות סרט דרמה עם עוד 4 סרטים מוקרנים לידו בו זמנית? (האמת, שכשאנחנו צופים באינטרנט אנחנו לעיתים רואים סרטון, עם פרסומת ועם סרטונים נוספים, אבל באמת רמת הריכוז שלנו יורדת, וכמובן עוצמת החוויה שהסרטון משפיע עלינו. אולי בגלל זה קוראים להם "סרטונים" כי סרטים אמיתיים דורשים חושך ומיקוד מלא). התאימו את פרופורציות התמונה לחלל שאתם עובדים בו, ודאגו שהתמונה תקבל את תשומת הלב המלאה והמתאימה (גם הפוך- תמונה ריקה, או קטנה שאין בה הרבה תוכן תלך לאיבוד בקיר גדול, הרבה אנשים בוחרים תמונות פשוטות כדוגמת פרח, או שילוב של צורות ומשכפלים אותם לשלישייה או יותר ואותם תולים במרכז הסלון. התמונות האלו לא מחזיקות קיר שלם, והולכות שם לאיבוד. לפעמים דווקא מקבץ, או קיר קטן יותר יעשה טוב לתמונה שלכם. לכן התשובה היא- כל מקרה לגופו).

4. תקציב- נקודה זו היא אולי השולית ביותר, אבל האמת שהיא החשובה ביותר. עולם האמנות רחב מאוד ומכיל יצירות לא מקוריות שנמכרות תמורת מספר דולרים בעלי אקספרס, ועד יצירות שהעלויות שלהן מתומחרות בעשרות אלפי דולרים. אז איך יודעים כיצד לגשת?

ראשית, באופן הכי פשוט- תקציב היצירה צריך להיות תואם לתקציב האישי שלכם, וכמובן לתקציב של עיצוב החלל. אני מציעה להקציב 10% מתקציב העיצוב עבור יצירות אמנות, וממנו, אפשר תמיד לגדול.

חלוקת התקציב בין היצירות לא חייב להיות זהה. ואין שום הכרח לנהור אחר אייקונים גדולים, אפשר לשלב יצירה אחת גדולה ומשמעותית, ולצידה יצירות נוספות פשוטות וקטנות יותר.

גודל היצירה משפיע על המחיר- מקבץ של כמה עבודות יכול לפעמים להיות זול יותר, ועם עבודת מסגור מתאימה למלא קיר בצורה שתהיה יפה לא פחות מיצירה אחת גדולה.

חומרים- ככל שהחומר יקר יותר ותהליך העבודה ארוך יותר היצירה תהיה יקרה יותר. נסו לבחור פריטים מחומרים שיתאימו לתקציב שלכם.

מקור- יצירה מקורית תעלה הרבה יותר מהעתק. לא בכל מצב ולכל אחד מתאים לקנות יצירת מקור. לעיתים, אפשר למצוא העתקים איכותיים מאוד, ובמצבים מסויימים דווקא ההעתק עובד לטובת החלל. ואפילו מעניק לו מראה צעיר וקליל.


לסיכום-

אני מקווה שהמדריך הקצר (שהתארך לו) יתן לכם קצת יותר ביטחון, לגבי בחירת התמונה בבית שלכם, ועשה לכם מעט סדר בנושא. הדבר החשוב ביותר הוא לא להבין באמנות, אלא להרגיש אותה. ישנם הרבה מאוד סגנונות, ופרשנויות, אבל בסופו של דבר, היצירה היא שלכם, והיא צריכה להיות מתאימה לכם. אז גם אם לא הבנתם הכל, אין שום צורך להיות פרופסורים לאמנות. צריך פשוט לאהוב ולהתחבר.


זהו, מקווה שתמצאו מכאן את יצירת חלומותיכם.

אתם מוזמנים להיעזר במנוע החיפוש של הגלריה- תחת לשונית Artell, שמיועדת בדיוק לכם. אנשים שמעצבים חוויה ונותנים כבוד לאמנות.

בגלריה ישנם יצירות בסגנונות שונים, של אמנים שונים, בגדלים ובמחירים שונים.

ולצד זה, יש לכם חנות דיגיטלית שבה אתם יכולים ליצור בחלל שלכם את יצירת האמנות האישית שלכם. כי הדו והתלת מתחברים.




ציור: תמר רונד

פוסטים אחרונים

bottom of page