האם אתם רוצים שהבית שלכם באמת ישפיע עליכם?

אני מאמינה שלארגון הבית יש השפעה עצומה על הנפש, אם רק בוחרים להאמין בזה.

במשך 8 שנים ביצעתי מחקרים רבים שבדקו את הקשר בין השפה החיצונית שלנו לשפה הפנימית, כדי לפתח שיטה שתאזן את המרחב שלנו ותיתן לנו מרגוע נפשי.                           

המרחב הציבורי שלנו מאוים כל הזמן, ובתוך תוכנו, כל אחד רוצה להגיע הביתה.

כדי לבנות את הבית הזה נכון יש צורך בחשיבה משותפת כיצד המרכיבים החיצוניים יכולים להתאים ולהשפיע לנו על הנפש בצורה הטובה ביותר. ישנם עקרונות מנחים אותם ניסחתי באתר.

אני מאמינה שבית זה דבר רוחני וגשמי כאחד. גם כשמדובר בבית לעסק, או למרחב ציבורי, אנו מדברים על תפקיד. כל אדם רוצה להרגיש שייך למקום בו הוא נמצא, גם אם זה ביתו, וגם אם הוא מתארח רק לכמה רגעים.

 

כיצד עושים זאת? איך אני גורמת לאדם מסוים להרגיש שייך כשהוא מגיע למקום שלי?

המשרד שלי הוקם לאחר מחשבה רבה על הדרך הנכונה לעצב לישראלים את המרחב המתאים להם. במשך 8 שנים העמקתי וחיפשתי למצוא דרך נכונה עבורי ועבור לקוחותיי למציאת כלים  שיתנו לנו את השלווה והשמחה אותם אנו משתוקקים למצוא בבית שבו אנו גרים, ובמרחבים השונים בהם אנו מבקרים.

 

בניגוד למקובל, מצאתי שהעתקת סגנונות באופן חיצוני גורם לנו הנאה חיצונית, ורגעית בלבד. ה"סגנון" שהעתקנו לא תמיד תואם את האקלים והסביבה הישראלים, בין הרעיון לביצוע תמיד ישנו פער גדול, והגרוע מכל, לעיתים נוצרת אי התאמה בין העיצוב לאדם, דבר הגורם לנו חוסר נוחות רב, כמו לבישת נעליים יפות שאינן מתאימות במידה, כל הליכה בהם גורמת צער וסבל להולך. אף על פי שבאופן חיצוני אנו מרגישים "יפים" ו"מעודכנים", אנו לא נהנים מן ההליכה.

כדי לגלות את הדברים האלה התרחקתי מעולם העיצוב והתקרבתי לנפש האדם. ניסיתי להבין מהם באמת המניעים שלנו, וכיצד אנו מגיבים לצורות ביטוי שונות. בעיקר ניסיתי להבין אותנו הישראלים, מה חסר לנו כל כך ומהו העיצוב שיהיה נכון עבורנו, ושנוכל סוף סוף להרגיש בו בבית. בסופו של התהליך ניסחתי מחדש כמה כללים אותם מצאתי כנכונים, ואתם מוזמנים ללמוד אותם, להשתמש בהם ובעיקר לעצב על פיהם ולבדוק יחד איתי, האם הדבר מדויק, ואם הצלחנו יחד להגיע לעיצוב ישראלי. שלם, מאוזן ונקי.

 

***

בעברית המונח "בית" הוא הרבה יותר מסתם קופסא. הוא "מקום" שבו אנו שמים את עצמנו ומזהים אותו כחלק מאיתנו. יש אנשים שעוברים מקומות ויש כאלה שנמצאים שנים במקום אחד. דבר אחד משותף לכולם, כולנו רוצים להרגיש בכל מקום בבית.

 

יש התופסים את העולם הזה כדבר זמני. אולי הם רואים את העולם כחדר מעבר? כך וגם כך, יש בתוכם בית, גם אם הוא לא נמצא כאן. וגם בית "ארעי" הוא בית.

באנגלית יש שתי מילים למונח בית: home- שהוא המובן עם המשמעות, וhouse- המתכוון למבנה עצמו. אולי המקבילה בשפה העברית ל"דירה". כשישראלים אומרים שהם רוצים "בית" הם מתכוונים במלוא מובן המילה לדירה פיזית + יציבות רגשית + חוויה אמיתית של שייכות. דברים שכל כך חסרים לנו כאן. נדמה שבעולם הכל מתערער. החוויות החיצוניות לוקחות אותנו למקום אחר.

 

***

כדי להגיע למצב שלם יש צורך בתהליך נכון של התאמה בין האדם לבין המצב. איך עושים זאת? דרך מספר תחנות חשובות שכדאי להתייחס אליהם, התאמה גדולה יותר בין המישורים תיצור חוויה גדולה יותר של משתמש, ולא רק זאת, גם מתאימה יותר לצרכים האמיתיים של האדם. בעוד השוק רווי בניסיונות למכור לנו מוצרים שלא בהכרח מתאימים לנו, ומחזיקים בערכים שלא מקדמים אותנו אל מקום שקט ובטוח יותר, אנו רוצים לחזור למקום עדין יותר השואף לדייק יותר ברוח האדם וברצונותיו, ולארגן לו סביבת מגורים/עבודה שנכונה יותר עבור הנפש שלו, כאדם בעל צרכים שונים, ולא רק כ"צרכן" המסוגל לייצר כסף. אנושיות היא הערך הגבוה ביותר שלנו והוא נמצא שם בכל עבודה.

התייחסות בריאה לכלל המרכיבים תתן תוצאה מלאה ורחבה יותר, ותענה על הצרכים שלנו באופן מלא יותר.

 

1. יחסי אדם- מוצר

בבסיס המחקר מתחלק ל-3 מישורים שונים של יצירה: הדימוי, האובייקט והחלל.

 

עיצוב הוא מרחב חזותי, אך לא רק. החיצוניות היא לא חזות הכל. אנו שומעים חפץ, מרגישים חפץ, ונוגעים בחפץ. יש לנו מערכת חושית שקולטת את האובייקט, ומגיבה אליו. בין האובייקט/ דימוי/חלל לבין האדם נוצרת מערכת יחסים שמבוססת על רשמים רבים: זכרונות אישיים, אסוציאציות, גיל, שעה, מצב רוח ועוד מרכיבים רבים שאין לנו תמיד יכולת להבין אותם או למדוד אותם. אנו יכולים לחוש חיבה לחלל מסוים וביום אחר או בזמן אחר פתאום לחוש סלידה או להיפך. גם לגבי צרכים, היום אני כך ומחר אני אחרת, הטעם שלי משתנה, הגיל משתנה ואולי תחומי העיסוק שלי משתנים, ושוב החלל שתכננתי כבר לא יעיל יותר למצבי הנוכחי. לכן, כשאנו באים לתכנן מוצר, דימוי או חלל, עלינו לקחת בחשבון את מערכת הקשרים הזאת, וגם אם אין עדיין ביכולתנו לזהות או לצפות את סך התגובות האפשריות, עלינו לפחות להיות מודעים לכך.

 

2. צרכים

בבסיס התכנון עומדים הצרכים האישיים שלנו. הרי כל מוצר שתוכנן עבור אדם מסוים במקום מסוים נוצר עבור שימוש מסוים. האם כל המוצרים שיוצרו עבורנו הם שימושיים? מהם המחשבות שהניעו את המתכנן לתכנן מוצר מסוים, והאם הוא היה מודע לרצונותינו?

מאז ומעולם האדם תכנן מוצרים שיתאימו לצרכיו המשתנים, ובכל דור ודור נוכל לעמוד על ה"צרכים" שלנו דרך התבוננות במוצרים המלווים את חיינו. הגלגל, החרב, הנייר והמסך. אך מהם באמת הצרכים שלנו? ואיך נדע לזהות אותם ולהתאים אותם למוצרים שמסביב? באופן סכמתי אפשר לקחת את פירמידת הצרכים של מאסלו*. אני מציעה את החלוקה הזאת: 1. צרכים פיזיים  2. צרכים נפשיים   3. צרכים רגשיים  4. צרכים רוחניים 5. צרכים שאין אנו מבינים אותם*.

את הצרכים שאני מציעה אי אפשר לסדר בפירמידה קבועה. שכן יש זמנים שהצרכים הפיזיים גוברים, ויש זמנים שהצרכים הרוחניים גוברים. ניתן לראות סיטואציות בהם לכאורה אין לנו מענה פיזי, ובכל זאת הנפש או הרוח מחזיקים אותנו. בעוד לפעמים, יש לנו הכול אך הצרכים הפיזיים לא מסופקים, ואז אנו חשים שאין לנו דבר. כך שלא ניתן למקם את הדברים בסדר באופן קבוע. רשימת הצרכים הזאת גם משתנה מאדם לאדם. ישנו אדם מלא ברגש, והוא החשוב לו, ויש לעומתו אדם אחר שהצרכים הרוחניים יותר חשובים לו, ובהתאם יש להתאים לו את המוצר או הסביבה. ובנוסף, אנו גם משתנים מתקופה לתקופה. צרכים פיזיים של תינוק שונים משל אדם מבוגר, וילד מגיב רגשית אחרת ממבוגר וכן הלאה. באופן הזה, כשהצרכים לפנינו, גם אם אין לנו אפשרות לנחש אותם תמיד, אנו מכירים בהם, מזהים אותם ומודעים להם. כדאי לשים לב על איזה צורך המוצר שקנינו עונה, ולמה רכשנו אותו. דבר זה יעזור לנו להיות צרכן יותר ביקורתי ולא לרכוש כל מוצר ש"מכרו" לנו כ"חשוב" או ככזה שאנו באמת "צריכים".

 

3. שפת העיצוב

עכשיו נעבור לחלק הכיפי שאליו כולם מחכים. אחרי שתיארנו את הצרכים השונים, ואת המידה שבה אנו נקשרים לחפצים שלנו, נתייחס לאופן שבו המוצר מעוצב. כדי לעצב מוצר נכון, יש להתייחס לצרכים של האדם, אבל למוצר, יש חוקים משלו, ושפה משלו, ועולם שבו הוא מתקיים. ניתן לחלק את זה לכמה חלקים, אך בסופו של דבר, כל החלקים עובדים יחד בהרמוניה שלמה, ולא תמיד אנו יודעים למה מוצר מסוים תפס לנו את העין, או למה קנינו דווקא אותו.

איך נחלק את המוצר לאלמנטים המרכיבים אותו?

צורות- איזה צורה יש למוצר, מה כל צורה וצורה מסמלת עבורנו, איזה תפקיד יש לכל צורה ואיך לדעת לזהות אותו.

צבעים- הנושא החם של עולם העיצוב. צבע הקרוב כל כך לרגש ולצליל. מדבר אלינו באופן ישיר. מסייע לנו להרגיש, לזהות, להבחין. לכל צבע יש את המשמעות הסימבולית שלו אך הדברים משתנים מהקשר להקשר.

קומפוזיציה- מיקומים, מינונים וגבולות. איך יוצרים סדר במרחב מסויים, היכן מונח כל חפץ, ואיך אני נע במסלול שעיצבתי לי. כל אלה קשורים לקומפוזיציה.

חומר- מאיזה חומר הוא עשוי, האם הוא רך או קשה, טבעי או תעשייתי, ולמה הוא מתאים.

אור- נהוג לומר שאור הוא חומר. אבל אור הוא הרבה יותר. גם החדר הצבעוני ביותר לא יוכל להתקיים ללא מידה מספקת של אור. לכן חשוב לשים לב באיזה אור משתמשים ובאיזה כמויות.

 

4. תגובה

וכאן אנו סוגרים את המעגל, או בעצם מתחילים. לאדם צרכים ורצונות משלו, וגם ליקום, ביניהם נוצרת מערכת יחסים מופלאה של דחיה-משיכה, כשאנו יוצרים חפץ חדש אנו מעניקים לו סגולות "כמו" בטבע, ומייצרים לו את השפה הפנימית שלו שנדחית או נמשכת על ידי האדם.

 

מה שונה בסטודיו שלנו מכל האחרים?

שוק העיצוב מוצף בדגמים, במעצבי פנים ובאדריכלים מכל סוג. שפע הוא דבר מבורך, אבל הוא עלול להביא בעיות. אחת הבעיות היא הצפה, בעיקר של מעצבים רבים שלא כולם בעלי אותה רמה של ידע (למרות שיש תואר בתחום זה, יש רבים העוסקים בו בעלי ידע או רמות שונות). גם החשיבות של המקצוע לא תמיד ברורה, ויש לנו דעה שעיצוב הוא רק ליופי, או שייך רק לעשירים, ומתאים בעיקר לבנות. דבר שאינו נכון מיסודו. על אף שהעניין משתפר, והידע וההערכה לתחום גבוהה מאי פעם, יש צורך לעשות סדר, ולהבין, כפי שציינו קודם, שעיצוב הוא קודם כל הדרך שלנו להתייחס לסביבה. בעוד בעבר, הידע המקצועי היה שייך רק לבעלי המקצוע, והטכנולוגיות היו נחלתם של יודעי דבר, כיום המצב שונה.

בעולם של המאה העשרים ואחת, אנו מוצפי ידע, מקורות הידע שלנו נגישים לנו, ויש לנו אפשרות לדעת על הכל מהכל. גם הטכנולוגיות השתנו, וקל מאוד לייצר היום כמעט כל דבר. מספיק לדבר על מדפסות התלת ממד שמתקרבות לחיינו וצפויות להגיע בעוד כמה שנים לכל בית ובית. במציאות כזו, אין צורך ללכת לאדריכל כדי לבצע פעולה בטכנולוגיה שאין אנו מבינים אותה. זוהי המציאות העתידית הצפויה לנו, וההווה מוכיח אותה. למרות השפע והאפשרויות הרבות, לא לכולנו הכלים (או היכולת/רצון) לבצע את המלאכה. זה נכון שאנו "יודעים" יותר, אך לא תמיד יודעים כיצד להשתמש בידע, כמו כן, שפע של ידע מייצר דעות רבות, וסגנונות רבים ולא תמיד אנו יודעים מה לבחור. גם הטכנולוגיה המדהימה שבכף ידנו לא תיתן לנו את המוצר המבוקש אם לא נדע להשתמש בידע שלנו ולעצב עבורנו את החפץ ה"נכון".

לכן, לאחר מחשבה מעמיקה על העיצוב של המאה ה21, הבנתי שיש למצוא פתרונות שיתאימו לתפיסת העיצוב בעוד 10-20 שנה, אני מאמינה שככל הדברים יהפכו להיות נגישים ופשוטים יותר, כך כל אחד ואחד מכם ירצה להיות שותף לעשיה וליצירה הזאת. וזאת מטרת הסטודיו שהקמתי.

 

הקמת פלטפורמה ליצירת בית עתידי למגוון תחומי העיצוב והאמנות, בו כל אחד יוכל לקחת חלק, באמצעות מכשירים וכלים מתקדמים, עם הכוונה וכלים לבניה, לשרטוט ולתכנון, יוכל כל אחד ואחד מכם "לבנות" לו את החלום שלו, ללמוד כיצד ניתן לבצע כמעט כל דבר, ולשתף איתנו פעולה, בין בבחירת הדגם, הצבע או הצורה. כל אחד מכם צריך וגם יכול לקחת את העיצוב שלו לתוך העולם של עצמו, כי רק אתם יודעים בדיוק מה אתם צריכים ומה אתם רוצים. אנו ניתן לכם את הכלים להגיע לכך, את העזרה והליווי האישי שכל אחד מכם צריך, ואת הטכנולוגיות והחומרים הנדרשים לעבודה. תוכלו לשתף איתנו פעולה בכל אחד מהאפשרויות הבאות, באופן הגמיש ביותר. תוכלו להיעזר במכונות שלנו, לביצוע שלכם בלבד, תוכלו קבל ליווי צמוד רעיוני/ טכנולוגי שיעזור לכם לבצע כל פעולה שתכננתם, תוכלו לקחת חלק בפרויקט קיים, ביוזמתנו או ביוזמתכם, ולהיות חלק מקהילת מעצבים שעובדים תחת קורת בית וירטואלי (ובהמשך ממשי) אחד. ותוכלו להיעזר בשירותנו כמעצבים מנוסים ומוכשרים, לביצוע כל אחד מהחלומות הממשיים שלכם.

 

יזמים/אדריכלים/מעצבים/ בעלי חלומות מוזמנים לקחת חלק במיזם בשלב בו תרגישו מוכנים ולהצטרף אלינו.

אז מה יש לנו להציע כבר עכשיו?

1. כמובן- עיצוב פנים. עיצוב בו אנו מייצרים את החלל אליו אתם רוצים להגיע, אנו מקפידים על:

מקוריות- תמיד נשתדל לתת פיתרון אישי לכל אחד באופן המקורי ביותר. 

שיתוף- את העבודה נעשה יחד, אין כאן היררכיה של מעצב ולקוח, יש לכם אפשרות לקחת חלק פעיל בעיצוב החלל שלכם. בליווי צמוד ואישי ככל שתחפצו.

דיוק והתאמה לצרכים האישיים- אימון ממוקד כדי לקבל תמונה מלאה של אישיותכם ואופי חייכם.

סגנון- אל תחפשו אותנו בלייף סטייל. אנחנו מאמינים שסגנון הוא תוצר של התאמה בין החפץ לאדם, ולכן אנחנו לא מעצבים ב"סגנון" מסויים, אלא מחפשים יחד את הדימוי/חפץ שמתאים לכם ביותר.

2. עולם שלם של דימויים

תוכלו ליצור יחד איתנו שדה של דימויים לכל שימוש.  את העולם הזה מלווים צוות של מעצבים וגרפיקאים מקצועיים שיעזרו לכם לבנות מזה תמונה שלמה. נוכל להדפיס את הדימוי שבחרתם על כל חומר אפשרי. 

3. הרצאות

למקומות עבודה, או באופן עצמאי, העולם החדש והמתפתח הזה נוגע לכולנו, אם תרצו לשמוע עוד תוכלו להזמין אותנו לתת הרצאה מעניינת, חווייתית, מרשימה ומעוררת השראה על הקונספט שלנו ועל מגוונים נושאים מרתקים בתחומי העיצוב.

4. אנו גם מעבירים סדנאות

סדנאות בסיסיות בנות 3-6 מפגשים, בבית או בחלל ציבורי מותאם. אנו מתאימים את הסדנא עבור הצרכים של הקבוצה, ובכל מפגש מלמדים כלי אחר מבין חמשת הכללים שציינתי למעלה. בכל סדנא לומדים עיצוב, מקבלים כלים מעשיים ומתנסים בעיצוב חלל (או מוצר) לבחירה. הסדנא משלבת ידע מעשי עם כלים תיאורטיים ומעניקה חוויה של עשיה ומחשבה.

הסדנא מותאמת לכל מי שחפץ בה, ובניגוד לדעה הרווחת, אני מעבירה אותה גם לגברים, וגם לקטנטנים.

5. מחכה לכם...

אם יש לכם רעיון, מיזם, ידע או כלים, נשמח לשמוע מכם ולהרחיב את היריעה שלנו. מתוך אמונה שעיצוב זה עיצוב זה עיצוב.

וכשיש קונספט טוב, וכלים טובים זו הדרך לנצח.

 

נתראה.. חן הורק

 

CHEN HORAK | design for peoples | home and interior design |            |           |            | henhorak@gmail.com | 054-777-28-96all rights reserved